Mieszkańcy południowo-zachodniej Polski już od kilkudziesięciu dni mierzą się ze skutkami powodzi. Organy państwowe starają się w każdy możliwy sposób pomóc osobom poszkodowanym przez żywioł, nie tylko zapewniając środki materialne, ale również przygotowując pakiet rozwiązań mających m. in. uprościć rozliczenia publicznoprawne w czasie, gdy ludzie są skupieni na innych rzeczach niż swoje zobowiązania wobec budżetu państwa. Na jaką pomoc mogą zatem liczyć powodzianie? O tym poniżej.
Urzędy skarbowe
Krajowa Administracja Skarbowa przypomina powodzianom, że zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej, organ podatkowy na wniosek podatnika w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może:
- odroczyć termin płatności podatku lub rozłożyć zapłatę podatku na raty,
- odroczyć lub rozłożyć na raty zapłatę zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetki od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek,
- umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.
W składanym wniosku o jedną z wybranych preferencji podatnicy powinni opisać swoją sytuację oraz uzasadnić potrzebę pomocy. Ocena wniosków jest przeprowadzana indywidualnie przez organ podatkowy, który uwzględnia interes podatnika oraz interes publiczny. Minister finansów zarekomendował jednak organ, by wnioski podatników dotkniętych skutkami powodzi były rozpatrywane pozytywnie.
Dodatkowo Krajowa Administracja Skarbowa uruchomiła specjalną infolinię, dostępną w godzinach 8:00-18:00 (numer: 22 460 59 30), na której podatnicy mogą uzyskać informacje o swoich rozliczeniach podatkowych oraz możliwych do zastosowania ulgach w związku z ich sytuacją.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych
Nie tylko organy podatkowe przypominają podatnikom o możliwości skorzystania z ulg. Również Zakład Ubezpieczeń Społecznych wskazał, że płatnicy składek mogą skorzystać z jednej z wymienionych preferencji z uwagi na ważny interes płatnika czy też interes publiczny:
- odroczenie terminu płatności składek,
- rozłożenie na raty zaległości w płatnościach składek,
- umorzenie należności.
Płatnicy, którzy chcą skorzystać z ulg powinni złożyć do ZUS wniosek z oświadczeniem, że płatnik jest osobą poszkodowaną wskutek powodzi.
Podobnie jak Krajowa Administracja Skarbowa, ZUS uruchomił specjalną infolinię, na której można uzyskać informacje na temat stanu należności oraz możliwych do zastosowania ulgach. Infolinia jest czynna do 4 października w godzinach 8:00-15:00, pod numerami: 33 825 31 34 oraz 76 876 45 76. Ponadto, również w placówkach ZUS, przedsiębiorcy (płatnicy składek) mogą uzyskać informacje o ulgach i umorzeniach, a także skorzystać z pomocy w skompletowaniu niezbędnych dokumentów czy wypełnieniu wniosków o zastosowanie ulgi.
ZUS przypomina, że w przypadku zamknięcia szkoły, przedszkola lub żłobka (w tym na skutek powodzi), rodzicom przysługuje prawo do zasiłku opiekuńczego na zdrowe dziecko. Prawo to przysługuje rodzicom opiekującym się dziećmi do 8. roku życia w przypadku nieprzewidzianego zamknięcia placówki, o którym dowiedzieli się na mniej niż 7 dni przed zamknięciem. Zasiłek ten przysługuje na maksymalnie 60 dni w roku kalendarzowym, a limit ten dotyczy wszystkich uprawnionych członków rodziny, bez względu na ich liczbę czy liczbę dzieci wymagających opieki w tym czasie.
Zobacz także: Czy uzyskanie nieodpłatnej pomocy w związku z sytuacją powodziową generuje przychód?
Podstawa prawna: