Od 1 września do końca 2024 r. zawieszony będzie nabór wniosków w ramach ścieżki leasingowej programu „Mój elektryk”. Tym samym udzielanie dotacji na leasing elektryków zostanie wstrzymane, a sprzedaż aut na prąd może znacznie spowolnić, a nawet przystopować.
21 sierpnia 2024 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej podjął decyzję o czasowym wstrzymaniu przyjmowania winsoków o dopłaty do aut elektrycznych w ramach programu „Mój elektryk” – od 1 września 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. Przewidziana na ten cel pula środków w wysokości 660 mln zł została całkowicie wyczerpana, jednakże wnioski mają być przyjmowane jeszcze do końca sierpnia.
Decyzja budzi wiele obaw wśród branży motoryzacyjnej. Jedno jest pewne – wstrzymanie dopłat może znacząco spowolnić sprzedaż nowych samochodów elektrycznych w Polsce w drugiej połowie 2024 r. Wynika to z faktu, że z wykorzystaniem dopłat większość elektryków jest leasingowana lub wynajmowana długoterminowo. Brak wsparcia finansowego będzie skutkować wzrostem miesięcznych rat, a w praktyce rynek aut zeroemisyjnych może mieć problemy.
NFOŚiGW zapewnia, że wstrzymanie naboru wniosków jest związane z przygotowaniem nowej dokumentacji programowej dla kolejnej edycji programu. Nowy nabór ma ruszyć w 2025 r., ale obejmować transakcje zawarte jeszcze w tym roku.
Zobacz także: Rządowe dotacje na leasing elektrycznych samochodów prawie już rozdane