16-400 Suwałki, ul. Teofila Noniewicza 85c/17 87 565 22 19, 668 848 668 l.saladonis@rach-mistrz.pl

W związku z wystąpieniem klęski żywiołowej na skutek powodzi, dla podatników terenów objętych skutkami powodzi wprowadzono rozwiązania umożliwiające przedłużenie terminów na przekazywanie zgłoszeń do naczelnika urzędu skarbowego, do których zobowiązani są w związku z użytkowaniem kas rejestrujących.

Kasy rejestrujące a powódź

W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi, podatnikom, którzy używają kas rejestrujących, przedłużono do 30 dni od dnia zaistnienia zdarzeń określonych w przepisach, terminy dotyczące:

  • powiadomienia podmiotu prowadzącego serwis główny o zmianie podmiotu prowadzącego serwis,
  • powiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przypadkach utraty kasy,
  • zgłoszenia danych dotyczących kasy, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, po dokonaniu fiskalizacji kasy,
  • zgłoszenia danych dotyczących kasy w celu zarejestrowania kasy pod dotychczasowym numerem ewidencyjnym, w przypadku zmiany właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego (zgłoszenie składa się do właściwego po zmianie naczelnika urzędu skarbowego),
  • poinformowania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie miejsca używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (aktualizacja zgłoszenia danych dotyczących kasy),
  • złożenia, po wymianie pamięci fiskalnej, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego aktualizacji zgłoszenia danych dotyczących kasy, z nowym numerem unikatowym,
  • złożenia, w przypadku zakończenia używania kas on-line z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego,
  • złożenia przez podatnika, w przypadku zakończenia używania kasy on-line, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas (dotyczy to przypadku, gdy serwisant stwierdzi brak możliwości odczytu zawartości pamięci fiskalnej, następnie przesyła kasę do podmiotu prowadzącego serwis główny w celu dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej, a podmiot ten sporządza protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej lub stwierdza brak możliwości odczytu zawartości pamięci fiskalnej i w protokole określa przyczyny tej okoliczności),
  • złożenia przez podatnika protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kasy w trybie fiskalnym,
  • złożenia przez podatnika wniosku o wyrejestrowanie kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z ewidencji kas, w przypadku zakończenia używania kasy.

Uwaga: W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi termin obowiązkowego przeglądu technicznego przedłuża się o 30 dni.

Kasy rejestrujące mające postać oprogramowania a powódź

W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi, podatnikom, którzy używają kas rejestrujących mających postać oprogramowania, przedłużono do 30 dni od dnia zaistnienia zdarzeń określonych w przepisach, terminy dotyczące:

  • powiadomienia właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego w przypadku awarii kasy, związanej z wystąpieniem błędu weryfikacji danych w bazie danych kasy,
  • powiadomienia właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego w przypadku utraty kasy – w przypadku utraty kasy w wyniku kradzieży podatnik zobowiązany jest dołączyć do powiadomienia potwierdzenie złożenia zawiadomienia o kradzieży wydane przez organ ścigania,
  • sporządzenia i złożenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas wraz z raportem fiskalnym rozliczeniowym albo łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w przypadku zakończenia używania kas z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym.

Ważne: Przedłużenie terminów przysługuje podatnikom używającym kas, którzy łącznie spełniają następujące warunki:

Wskazówka: Przedłużenie stosuje się do terminów upływających w okresie od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym weszły w życie te przepisy.

Jeżeli terminy związane ze stosowaniem kas:

  • upłynęły w okresie od 16 września 2024 r. do 28 września 2024 r., czynności wynikające z przepisów mogą być wykonane w terminie 30 dni od 28 września 2024 r.,
  • rozpoczęły się przed dniem 28 września 2024 r. i nie upłynęły przed tym dniem, przedłuża się je do 30 dnia od dnia 28 września 2024 r.

Zobacz także: Jak uwzględnić wynagrodzenie pracownika za czas usprawiedliwionej nieobecności w pracy w związku z powodzią w podstawie zasiłkowej?

Podstawa prawna: