W związku z wystąpieniem klęski żywiołowej na skutek powodzi, dla podatników terenów objętych skutkami powodzi wprowadzono rozwiązania umożliwiające przedłużenie terminów na przekazywanie zgłoszeń do naczelnika urzędu skarbowego, do których zobowiązani są w związku z użytkowaniem kas rejestrujących.
Kasy rejestrujące a powódź
W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi, podatnikom, którzy używają kas rejestrujących, przedłużono do 30 dni od dnia zaistnienia zdarzeń określonych w przepisach, terminy dotyczące:
- powiadomienia podmiotu prowadzącego serwis główny o zmianie podmiotu prowadzącego serwis,
- powiadomienia naczelnika urzędu skarbowego o przypadkach utraty kasy,
- zgłoszenia danych dotyczących kasy, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, po dokonaniu fiskalizacji kasy,
- zgłoszenia danych dotyczących kasy w celu zarejestrowania kasy pod dotychczasowym numerem ewidencyjnym, w przypadku zmiany właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego (zgłoszenie składa się do właściwego po zmianie naczelnika urzędu skarbowego),
- poinformowania właściwego naczelnika urzędu skarbowego o zmianie miejsca używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (aktualizacja zgłoszenia danych dotyczących kasy),
- złożenia, po wymianie pamięci fiskalnej, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego aktualizacji zgłoszenia danych dotyczących kasy, z nowym numerem unikatowym,
- złożenia, w przypadku zakończenia używania kas on-line z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego,
- złożenia przez podatnika, w przypadku zakończenia używania kasy on-line, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas (dotyczy to przypadku, gdy serwisant stwierdzi brak możliwości odczytu zawartości pamięci fiskalnej, następnie przesyła kasę do podmiotu prowadzącego serwis główny w celu dokonania odczytu zawartości pamięci fiskalnej, a podmiot ten sporządza protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej lub stwierdza brak możliwości odczytu zawartości pamięci fiskalnej i w protokole określa przyczyny tej okoliczności),
- złożenia przez podatnika protokołu z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kasy w trybie fiskalnym,
- złożenia przez podatnika wniosku o wyrejestrowanie kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z ewidencji kas, w przypadku zakończenia używania kasy.
Uwaga: W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi termin obowiązkowego przeglądu technicznego przedłuża się o 30 dni.
Kasy rejestrujące mające postać oprogramowania a powódź
W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi, podatnikom, którzy używają kas rejestrujących mających postać oprogramowania, przedłużono do 30 dni od dnia zaistnienia zdarzeń określonych w przepisach, terminy dotyczące:
- powiadomienia właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego w przypadku awarii kasy, związanej z wystąpieniem błędu weryfikacji danych w bazie danych kasy,
- powiadomienia właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego w przypadku utraty kasy – w przypadku utraty kasy w wyniku kradzieży podatnik zobowiązany jest dołączyć do powiadomienia potwierdzenie złożenia zawiadomienia o kradzieży wydane przez organ ścigania,
- sporządzenia i złożenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, wniosku o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas wraz z raportem fiskalnym rozliczeniowym albo łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w przypadku zakończenia używania kas z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym.
Ważne: Przedłużenie terminów przysługuje podatnikom używającym kas, którzy łącznie spełniają następujące warunki:
- są poszkodowanymi w rozumieniu ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi,
- mają siedzibę, zarząd lub miejsce zamieszkania na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach,
- prowadzą działalność gospodarczą na terenie gminy określonej w przepisach wydanych na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach.
Wskazówka: Przedłużenie stosuje się do terminów upływających w okresie od dnia wejścia w życie przepisów wydanych na podstawie ustawy o szczególnych rozwiązaniach do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym weszły w życie te przepisy.
Jeżeli terminy związane ze stosowaniem kas:
- upłynęły w okresie od 16 września 2024 r. do 28 września 2024 r., czynności wynikające z przepisów mogą być wykonane w terminie 30 dni od 28 września 2024 r.,
- rozpoczęły się przed dniem 28 września 2024 r. i nie upłynęły przed tym dniem, przedłuża się je do 30 dnia od dnia 28 września 2024 r.
Podstawa prawna:
- rozporządzenie Ministra Finansów z 27 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2024 r., poz. 1434)
- rozporządzenie Ministra Finansów z 27 września 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących mających postać oprogramowania (Dz. U. z 2024 r., poz. 1433)