16-400 Suwałki, ul. Teofila Noniewicza 85c/17 87 565 22 19, 668 848 668 l.saladonis@rach-mistrz.pl

W przypadku wystąpienia klęski żywiołowej na skutek powodzi, podatnikom, u których powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących i którzy zakupią kasę w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku tej klęski żywiołowej, przysługuje odliczenie od podatku należnego lub zwrot wydatków poniesionych na jej zakup. Podatnicy, którzy chcą skorzystać z takiego rozwiązania mają czas, na zakup kasy w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej, do końca szóstego miesiąca następującego po miesiącu, w którym wystąpiła powódź. Preferencja dotyczy zakupu kas rejestrujących online.

Warunki odliczenia lub zwrotu

Odliczenie od podatku należnego lub zwrot przysługuje podatnikom, którzy łącznie spełnią następujące warunki:

(Uwaga: podatnicy, którzy łącznie spełnią powyższe warunki, nie będą obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot związanych z zakupem kas utraconych lub trwale uszkodzonych w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi),

  • rozpoczną prowadzenie ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, nie później niż w okresie sześciu miesięcy następujących po miesiącu, w którym zakupili tą kasę, w okresie obowiązywania potwierdzenia (uzyskanego przez producentów krajowych i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas, od Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy spełniają odpowiednie funkcje i wymagania techniczne),
  • będą posiadać fakturę potwierdzającą zakup kasy rejestrującej oraz dowód zapłaty całej należności za jej zakup.

Wysokość odliczenia lub zwrotu

Odliczenie od podatku należnego lub zwrot za zakup przysługuje podatnikom w wysokości:

  • ceny zakupu kasy rejestrującej, bez VAT, nie więcej niż 1626 zł – w przypadku podatników, którym przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego podatku naliczonego od wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej,
  • ceny zakupu kasy rejestrującej, wraz z VAT, nie więcej niż 2000 zł – w przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona, ponieważ nie przekroczyła 200 000 zł w skali roku (również liczona proporcjonalnie dla rozpoczynających działalność).

Uwaga: Ulga będzie miała zastosowanie przy nabyciu kasy w miejsce tej, którą podatnik utracił lub która została trwale uszkodzona – jeżeli podatnik utracił dwie kasy, to skorzysta z ulgi przy zakupie dwóch nowych kas.

Moment odliczenia od podatku należnego

Odliczenia od podatku należnego podatnik dokona w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym:

  • w przypadku, gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, wykazana w deklaracji za dany okres rozliczeniowy będzie równa bądź mniejsza od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejszy wysokość tego podatku o wysokość tych wydatków,
  • w przypadku, gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej, wykazana w deklaracji za dany okres rozliczeniowy będzie większa od wysokości podatku należnego, podatnik pomniejszy wysokość podatku należnego o wysokość tych wydatków, a pozostałą część będzie mógł, w tym okresie rozliczeniowym, wykazać do zwrotu na rachunek bankowy lub powiększyć o tę część wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
  • jeżeli w deklaracji za dany okres rozliczeniowy nie wystąpi podatek należny, podatnik wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej wykaże do zwrotu na rachunek lub powiększy o nią wysokość podatku naliczonego do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy.

Wskazówka: W przypadku podatników rozliczających się w formie ryczałtu (świadczących usługi taksówek osobowych), wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej może pomniejszyć o wysokość podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego za dany okres rozliczeniowy. Gdy wysokość wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej będzie większa od wysokości podatku podlegającej wpłacie, wykazanej w deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, pozostałą część organ podatkowy zwróci na wniosek podatnika złożony wraz z deklaracją.

Wniosek o zwrot wydatku

W przypadku podatników, którzy wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku od towarów i usług lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku od towarów i usług, ze względu na nieprzekroczenie limitu ustawowego, zwrot wydatków poniesionych na zakup kasy rejestrującej będzie dokonywany na wniosek podatnika. Wniosek należy złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w miesiącu następującym po miesiącu, w którym rozpoczęto prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu tej kasy rejestrującej.

Ważne: Wniosek musi zawierać:

  • imię i nazwisko lub nazwę podatnika, jego dane adresowe oraz numer identyfikacji podatkowej, a w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami – dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz o numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę rejestrującą,
  • numer rachunku, na który należy dokonać zwrotu.

Do wniosku należy dołączyć:

  • kopię faktury potwierdzającej zakup kasy rejestrującej wraz z kopią dowodu zapłaty całej należności za jej zakup,
  • kopię raportu fiskalnego miesięcznego wystawionego przy użyciu kasy rejestrującej, potwierdzającego prowadzenie ewidencji sprzedaży,
  • w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób oraz ich bagażu podręcznego taksówkami – kopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji sprzedaży przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą.

Wskazówka: Odliczenie od podatku należnego lub zwrot wydatków, stosuje się również w przypadku podatników, którzy w okresie od 16 września 2024 r. do 12 października 2024 r. zakupili kasę rejestrującą w miejsce kasy utraconej lub trwale uszkodzonej w wyniku klęski żywiołowej na skutek powodzi.

Zobacz również: Czy darowizna towarów przekazana Straży Pożarnej może korzystać z 0% stawki VAT?

Podstawa prawna: