16-400 Suwałki, ul. Teofila Noniewicza 85c/17 87 565 22 19, 668 848 668 l.saladonis@rach-mistrz.pl

Można się już zapoznać z opublikowanym projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku rolnym, ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o opłacie skarbowej. Konieczność znowelizowania przepisów wynika m. in. z całkiem niedawnego, głośnego wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał, że definicje pojęć „budowli” i „budynku” zawarte w przepisach dotyczących podatku od nieruchomości są niezgodne z Konstytucją i postanowił o utracie przez nie mocy obowiązującej z końcem 2024 r. W związku z tym wyrokiem, ale również z wcześniejszymi, ciągłymi wątpliwościami w tym zakresie, ustawodawca został niejako przymuszony do nowelizacji przepisów.

Całkiem nowe definicje

Gruntowną zmianę przejdą definicje budynku oraz budowli. Nie będzie już potrzeby poszukiwania ich w innych przepisach – ustawodawca wprowadza ich ścisłe pojęcie do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. I tak – zgodnie z nowelizacją:

  • budynkiem będzie obiekt, obiekt wzniesiony w wyniku robót budowlanych, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem, trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz który posiada fundamenty i dach, z wyłączeniem obiektu, w którym są lub mogą być gromadzone materiały sypkie, materiały występujące w kawałkach, albo materiały w postaci ciekłej lub gazowej, którego podstawowym parametrem technicznym wyznaczającym jego przeznaczenie jest pojemność,

 

  • przez budowlę będzie rozumieć się:

– obiekt niebędący budynkiem, wymieniony w załączniku nr 4 do ustawy, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość jego użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,

– elektrownię wiatrową, elektrownię jądrową i elektrownię fotowoltaiczną, biogazownię rolniczą, magazyn energii, kocioł, piec przemysłowy, kolej linową, wyciąg narciarski oraz skocznię, w części niebędącej budynkiem – wyłącznie w zakresie ich części budowlanych,

– urządzenie budowlane – przyłącze oraz urządzenie instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków oraz inne urządzenie techniczne, bezpośrednio związane z budynkiem lub obiektem, niezbędne do ich użytkowania zgodnie z przeznaczeniem,

– urządzenie techniczne wyłącznie w zakresie jego części budowlanych,

– fundamenty pod maszyny oraz pod urządzenia techniczne, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową

wykonane z użyciem wyrobów budowlanych.

Załącznik numer 4 do ustawy wymienia natomiast poszczególne obiekty, które są rozumiane jako budowla i są to m. in. oczyszczalnie ścieków, wiaty i hangary, obiekty kontenerowe trwale związane z gruntem, sieci telekomunikacyjne czy gazowe, strzelnice odkryte, drogi, zjazdy z drogi czy zatoki parkingowe.

Garaże wielostanowiskowe w końcu z regulacją ustawową

Dotychczas garaże wielostanowiskowe w budynkach mieszkalnych, będące odrębnymi nieruchomościami lokalowymi, były opodatkowane stawką właściwą dla budynków pozostałych – a więc zdecydowanie wyższą niż same lokale mieszkalne. W celu ujednolicenia opodatkowania garaży, w nowelizacji przewidywane jest ich uznanie za część mieszkalną takiego budynku, a co za tym idzie – ich opodatkowanie stawką właściwą dla lokali mieszkalnych. Powinno zakończyć to spory z fiskusem w zakresie stosowania odpowiedniej stawki podatkowej.

Jednocześnie projekt przewiduje, że osoby fizyczne będące w dniu 31 grudnia współwłaścicielami lokalu użytkowego – garażu wielostanowiskowego w budynku mieszkalnym, są obowiązane złożyć organowi informację o nieruchomościach i obiektach – tak by móc zastosować odpowiednią stawkę podatku w decyzji wymiarowej.

Inne zmiany

Z innych, istotnych zmian przewidzianych w nowelizacji można wymienić przede wszystkim:

  • ograniczenie zwolnienia z podatku od nieruchomości dla instytutów badawczych tylko do nieruchomości wykorzystywanych do podstawowej działalności instytutów – nieruchomości wykorzystywane do działalności komercyjnej będą wyłączone z tego zwolnienia,
  • wprowadzenie obowiązku prowadzenia przez inkasentów ewidencji osób zobowiązanych do uiszczania opłaty uzdrowiskowej (rady gminy będą mogły zdecydować o nałożeniu tego obowiązku w drodze uchwały),
  • nałożenie obowiązku informacyjnego na organy administracji publicznej oraz podmioty załatwiające zadania z zakresu administracji publicznej o należnej opłacie skarbowej dla innego beneficjenta (w przypadku np. wydania zaświadczenia lub dokonania czynności urzędowej przez organ inny niż ten, do którego złożono zgłoszenie lub wniosek o dokonanie czynności czy wydanie zaświadczenia),
  • zmiana organu właściwego miejscowo w sprawach opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (prokury) oraz jego odpisu, wypisu lub kopii – właściwym organem w sprawie opłaty skarbowej będzie co do zasady organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania pełnomocnika lub prokurenta, a w przypadku ustanowienia więcej niż jednego z nich w jednym dokumencie – organ właściwy ze względu na miejsce zamieszkania tego wskazanego jako pierwszy, który ma miejsce zamieszkania na terytorium RP.

Podstawa prawna: