16-400 Suwałki, ul. Teofila Noniewicza 85c/17 87 565 22 19, 668 848 668 l.saladonis@rach-mistrz.pl

Od 1 stycznia 2025 r. grono wyrobów akcyzowych powiększy się, bowiem do dotychczasowych wyrobów dołączą saszetki nikotynowe oraz inne wyroby nikotynowe w rozumieniu ustawy o podatku akcyzowym. Nie są to jedyne proponowane zmiany – rozszerzona zostanie definicja wyrobów nowatorskich poprzez objęcie opodatkowaniem również wyrobów beztytoniowych, zarówno z nikotyną, jak i bez niej.

Saszetki nikotynowe – nowe pojęcie i zasady opodatkowania

Projekt zmian przewiduje wprowadzenie nowego pojęcia do ustawy o podatku akcyzowym – saszetek nikotynowych. Definicja zawarta w projekcie wskazuje, że są to wyroby niezawierające tytoniu, zawierające nikotynę lub jej związki lub pochodne, zmieszane lub niezmieszane z włóknami roślinnymi lub innymi dodatkami, znajdujące się w porcjowanych saszetkach lub w równoważnej postaci, które mogą być używane doustnie lub do wchłaniania nikotyny lub jej związków lub pochodnych przez organizm ludzki.

Do saszetek nikotynowych będą miały zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowanych – przede wszystkim w zakresie przedmiotu opodatkowania, powstania obowiązku podatkowego, opodatkowania ubytków, rejestracji podmiotów, właściwości organów podatkowych, deklaracji podatkowych, ewidencji czy zabezpieczeń akcyzowych.

Zgodnie z projektem, produkcją saszetek nikotynowych jest ich wytwarzanie, przetwarzanie, a także pakowanie z tym, że za produkcję nie uznaje się ich wytwarzania przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w gospodarstwie domowym na własne potrzeby. Podstawą opodatkowania będzie ilość saszetek wyrażona w kilogramach.

Inne wyroby nikotynowe

Przez inne wyroby nikotynowe należy rozumieć wyroby niezawierające tytoniu, zawierające nikotynę, które mogą być używane do wchłaniania nikotyny przez organizm ludzki, inne niż płyn do papierosów elektronicznych, saszetki nikotynowe i wyroby nowatorskie z wyłączeniem wyrobów wykorzystywanych wyłącznie w celach medycznych.

Podobnie jak w przypadku saszetek nikotynowych, za produkcję innych wyrobów nikotynowych nie będzie się uważać ich wytwarzania przez konsumenta ręcznie domowym sposobem w domu na własne potrzeby. Produkcją będzie wytwarzanie, przetwarzanie, rozlew oraz pakowanie innych wyrobów akcyzowych.

Zmiana definicji wyrobów nowatorskich

Ustawa zmieniająca zawiera modyfikację definicji wyrobów nowatorskich. Dotychczas przez wyroby nowatorskie rozumiało się wyroby przeznaczone do dostarczania do organizmu człowieka aerozolu powstającego podczas podgrzewania zawartego w nich tytoniu, ale bez procesu spalania. Warunkiem uznania wyrobu za wyrób nowatorski stała się obecność tytoniu w jego składzie.

Ministerstwo Finansów chce, by w tej definicji były zawarte również wyroby beztytoniowe. Będą miały do nich zastosowanie ogólne przepisy dotyczące opodatkowania akcyzą wyrobów akcyzowych m. in. te, które obecnie mają zastosowanie do opodatkowania akcyzą wyrobów nowatorskich zawierających tytoń lub susz tytoniowy oraz przepisy dotyczące oznaczania znakami akcyzy.

Inne zmiany wprowadzane projektem

Projekt zakłada – poza zmianami w ustawie o podatku akcyzowym – wprowadzenie zmian w ustawie o zdrowiu publicznym. Chodzi o:

  • wprowadzenie określania dodatkowej opłaty od opłaty cukrowej, która jest nakładana w przypadku nieprawidłowości takich jak nieuiszczenie opłaty cukrowej w terminie od środków spożywczych w odniesieniu do kwoty zaniżenia opłaty,
  • zróżnicowanie procentowe wysokości dodatkowej opłaty wskazanej powyżej:

– do 50 proc. kwoty zaniżenia opłaty – w przypadku, gdy ujawnienie nieprawidłowości zostanie dokonane przez organ właściwy w sprawie opłaty w toku czynności sprawdzających lub kontroli podatkowej,

– do 25 proc. kwoty zaniżenia opłaty – w przypadku, gdy ujawnienie nieprawidłowości zostanie dokonane w toku kontroli podatkowej, a podmiot przed wydaniem decyzji przez organ złoży korektę informacji lub informację i wpłaci opłatę w należnej wysokości wraz z odsetkami za zwłokę,

  • wyłączenie stosowania dodatkowej opłaty w przypadku, gdy podmiot złożył korektę informacji z wykazaną opłatą w prawidłowej wysokości lub złożył informację z wykazaną opłatą w prawidłowej wysokości oraz wpłacił opłatę w należnej wysokości wraz z odsetkami za zwłokę przed dniem wszczęcia kontroli podatkowej.

Ustawa zmieniająca ma wejść w życie 1 stycznia 2025 r., jednak warto już wcześniej zapoznać się z propozycjami zmian – zwłaszcza w przypadku podmiotów, których będą one dotyczyć, czyli podatników podatku akcyzowego.